Det knakar i fogarna - och det gör ONT!

Har knappt sovit någonting inatt då jag tvärvaknat till av smärta varenda gång jag rört mig. Fredrik min ängel till pojkvän fick hjälpa mig isäng igår kväll och upp ur sängen vid sju imorse då det var dags för kissa & dricka - stund. Sedan hjälpte han mig isäng igen och sedan upp igen kvart över åtta. Utan honom hade jag fortfarande suttit kvar i soffan sedan igår kväll för det GÅR INTE att ta sig upp utan hjälp när det gör så pass ont att kroppen inte lyssnar och benen inte rör sig.

Jag sitter iaf där jag sitter nu framtill lunch då det är dags att bege sig ut i solen och "Danielsten" till husvagn. Jag fasar dock för att klä på mig och få mig in i bilen men det blir en senare fråga.



Vad är foglossning?

"När man är gravid ökar rörligheten i kroppens leder, framför allt i bäckenets leder eller fogar. Detta kallas foglossning, bäckenuppluckring eller symfysiolys.

Troligtvis är det ett hormon som kallas relaxin som ligger bakom foglossningen. Relaxin börjar utsöndras i kroppen någon gång under de tre första månaderna och fortsätter sedan att utsöndras under hela graviditeten. Det sker för att bäckenet ska bli rörligare och kunna vidga sig något under förlossningen för att underlätta för barnet att komma ut.

Det är alltså naturligt med foglossning och alla gravida kvinnor får det i viss mån. Däremot är det inte alla som får stora besvär, men det är inte klarlagt varför vissa får mer besvär än andra. Det finns ingen behandling som botar men det finns en hel del som man kan göra för att lindra."

(Hämtat ifrån: www.sjukvardsradgivningen.se)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0