Begäran om havandeskapspenning

Äntligen äntligen är det klart! Jag lämnade in ansökningen "begäran om havandeskapspenning" den 8 april. 9 Juli hade ärendet nått Göteborg där det numera handläggs. Sedan dess har jag suttit i telefon med försäkringskassan och tjatat mig till ett beslut. I slutet av Juli blev min begäran beviljad (heltid) som jag hade sökt. Jag väntade och väntade och satt totalt i telefon i timmar pga av den långa köväntetiden. När jag väl fick prata med någon så kunde de dock inte göra någonting och kunde enbart "vidarebefodra mitt ärende". Väntan fortsatte och liksaså mitt ringande och tjatande. Ibland fick jag till svar att de "glömt bort" mitt ärende och ibland hade de helt enkelt för mycket att göra för att hinna med min HP.
I förrgår kom dock genombrottet då jag ÄNTLIGEN fick prata med en kvinna som hade lite vett i skallen och efter att hon pratat med chefen för min handläggare så ringer ytterligare en kvinnan upp mig dagen effer. Hon blev förtvivlad över att de inte tagit hand om mitt ärende men konstaterar samtidigt att de inte fått in några uppgifter om mig till Göteborg och att det därför inte är någon som ringt upp mig eller tagit tag i saken. "Vaaa???" Hela denna process som tagit så lång tid och alla de papper jag skickat in via lönekontoret, min arbetsgivare osv var de nu försvunna? kvinnan skulle "försöka" ringa upp till Ske-å för att höra om de hade tappat bort mina papper och sedan återkomma till mig lite senare. Tio minuter senare ringer hon upp och konstaterar att hennes kollega hade mina papper men hon "hade så mycket att göra" så kvinnan jag pratade med skulle ta över mitt ärende. Hon konstaterade att jag nu kunde vara lugn och att pappren låg i trygga händer. Hon skulle göra klart ärendet dagen efter (idag) och idag ringde hon mig och berättade att allt är ordnat och att jag får mina HP-pengar på Måndag. Nästa utb-dag är den 25 Sep så sen är den saken ur världen då är det bara att börja om hela processen med Föräldrapenningen *suck*.....

Jag är dock vääldigt lättad över att någon på försäkringskassan äntligen lagt någon timme åt att räkna ut min årsinkomst för det är bara uträkningen som har tagit så lång tid, resten har varit klart i månader..

Jag uppmanar er som har eller ska ha med försäkringskassan att göra att verkligen ligga på och inte vara lika mesig som jag. Igår ringde jag och grät i telefon och det var då de tog mig på allvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0