Vad är rätt och fel?!?

Hej hej!

Läste att någon (som inte vill uppge sitt namn) tycker att vi är så otrooligt hemska föräldrar som låter vår dotter ligga i sängen och skrika istället för i vår famn där hon är lugn. Notera dock att hon måste ligga där heela dygnet för att ens kunna blunda och få ro.

När jag läste denna kommentar tänkte jag på en person som kanske aldrig haft egna barn eller en mamma som gjort det väldigt lätt för sig och burit runt sina barn på armen så fort de ens knystat eller....en mamma som helt enkelt har haft väldigt "snälla" och änglalika barn som aldrig ens har behövt hamna i denna situation. Därför tycker jag att det är ytterst opassande att fälla en sån kommentar till en mamma som har det nog kämpigt som det är och som i dagsläget försöker hitta bra lösningar för att alla ska få må bra!
 
Ni som har varit eller är i samma situation som oss vet att det är otroligt krävande att bära runt på ett barn heela dagarna. Det är dessutom inte ens bra för små barn att bli burna på hela tiden för deras ryggar behöver vila.  Vi far illa och det smittar av sig på henne och visst - jag sätter henne till bröstet och hon blir lugn och kan sova (det kan ju dock inte jag då så humöret tryter och likaså orken) eller... jag lägger ner henne och hon skriker ett tag - somnar och mamma kan sova vilket resulterar i en underbar dag med iaf några timmars sömn och ork att ens kunna vara en mamma dagen efter. 

 Visst är det hjärtskärande att höra henne skrika men det var det bästa vi har gjort och inatt somnade hon om i spjälsängen efter varje amning. Det var som att hon förstod att det faktiskt går bra att sova själv. Att ha henne i vår säng då risken att rulla över henne cirkulerar i ens huvud varje natt är ohållbart och jag sover inte alls bra då (mellan gångerna jag ska amma alltså)!

Sedan vill jag bara säga tack för att det faktiskt finns personer som förstår och kan hålla med!!! Det är otroligt kul att höra kommentarer om detta så fler kommentarer vill jag ha! Gör vi rätt - eller gör vi fel??

Kommentarer
Postat av: Malin

Som jag sa i forra inlagget sa gor ni ratt. Barnet maste tidigt lara sig att somna i sangen for dessto langre man vantar med det, dessto svarare blir det senare att fa barnet att somna sjalv i sangen.



You go girl! :P

2008-10-02 @ 18:45:40
Postat av: Carro

Så typiskt att det alltid ska finnas såna människor. Jag anser att det man själv tycker känns rätt och som man tycker fungerar är rätt för en själv. Sen ska man inte lyssna så mycket på andra. Personligen tycker jag att ni gör helt rätt. Man kan inte bära runt på dem hela tiden. Vi hade också en som ville bli buren, men han har också fått ligga och skrika ibland och oftats somnade han ganska fort. Man måste få lite tid för sig själv också annars blir man tokig. Snart vänder det och då är den jobbiga tiden ett minne blott! Stora tröstande och stöttande kramar från Carro och Viggo!

2008-10-02 @ 19:39:38
URL: http://bummelumman.blogg.se/
Postat av: Malin N

Jag är helt på din sida! Vi började låta vår dotter somna på egen hand i vaggan efter 3v i vår säng och nu somnar hon efter varje amning utan problem och jag och min sambo sover mycket bättre när vi slipper oroa oss för att rulla över henne. Har läst artiklar som säger att man ska göra på det sättet. Så enligt mig så gör ni rätt! You go girl!

2008-10-02 @ 21:14:23
Postat av: Santa

Bry dig inte om den där kommentaren. blir så jävla less när folk vet för lite men ändå ska vara så Jävla duktiga på att ha en åsikt och tycka sig veta vad som är rätt och fel. Dem skulle ju prova byta plats med en för en dag så skulle det ju vara kul att höra vafan dem har att säga då. suck

2008-10-02 @ 23:43:52
URL: http://santantane.blogg.se/
Postat av: Sofia

Men vilken hemsk och idiotisk människa kan säga nått sånt?! Fy fan! Ta då inte åt dig/er! Som du skrev, denne har kanske aldrig varit i samma situation som er och då ska denne inte heller öppna käften. Jag förstår precis vad ni går igenom, eftersom att Tuva hade kvällskolik i drygt 3 månader, och det är verkligen påfrestande när dom bara skriker och man bär och sjunger för dom timme efter timme utan resultat. Men ni ska se att det blir bättre och TVIVLA ALDRIG på att ni inte är bra föräldrar för ni känner eran lilla Mollie bäst av alla i hela världen :) Kram

2008-10-03 @ 00:24:12
URL: http://sofiialu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0